Ahad, 18 Disember 2016

The Miracle Worker


Jika anda seorang guru atau ibu bapa yang mempunyai anak seperti dalam move The Miracle Woker boleh menonton ini dalam youtube...saya suka lihat lakonan  yang ke dua...filem pertama memang hitam putih cara gurunya mengajar pun agak kasar sikit.Biar pun ceritanya lama tetapi ia boleh diaplikasikan dalam bentuk pendidikan diluar atau pun di rumah.


 Betulkan saya jika banyak salah berdasarkan terjemahan yang penting mesej tu tercapai.


Hellen Keller merupakan anak yang sejak kecil dia hidup dalam dunianya sendiri. Tidak dapat melihat atau mendengar, dia juga bisu.
Tekanan dirinya boleh dilihat dalam air muka dan perlakuannya seperti marah, liar dan berkelakuan seperti haiwan. Dia memukul orang lain, membantingkan diri ke tanah ketika marah kerana tidak mampu berkomunikasi dengan orang-orang di sekelilingnya. 
Akhirnya, semasa agresif Hellen semakin menjadi orang tuanya merasa  tidak sanggup lagi menjaganya, mereka kemudian berhubung dengan seorang Dr. Chisolm di Baltimore untuk meminta bantuan untuk dikirimkan seorang pengasuh sekaligus pengajar HellenDr. Chisolm pun akhirnya berjumpa seorang guru muda, Annie Sullivan  (Anne Sullivan Macy). Sullivan sendiri telah buta dari kecil dan beberapa kali membuat pembedahan mata. Suliliven boleh melihat tetapi masih  menggunakan cermin mata untuk menghalang  retina matanya daripada terkena cahaya.

Annie Sullivan terbukti menjadi pengasuh dan kunci utama membuka dunia baharu Hellen. Ia mengajar Hellen berkomunikasi menggunakan isyarat dan abjad  tangan dengan cara meletakkannya ke tangan orang lain untuk dieja dan menyebut maksudnya. Meskipun pada mulanya sempat dicemu oleh keluarga Hellen karena meragukan cara yang diagunakan untuk mengajar, namun bukan itu yang melemahkan semangat Annie Sullivan untuk tetap mengajar Hellen. 
Keluarga Hellen merasa Annie Sullivan terlalu kasar mengasuh Hellen. Mereka berniat untuk memberhentikan Annie Sullivan yang dianggap telah gagal dalam mengajar Hellen. Annie Sullivan memaksa untuk tetap diberi masa untuk bersama Hellen. Karena ia yakin bahwa Hellen boleh berjaya seperti anak-anak di usianya.
 Meskipun Hellen mengalami kebutaan dan tidak mampu mendengar dan juga bisu namun masih ada satu cara iaitu Sulliven  tetap mempertahankan metode abjad tangan karena Hellen masih mampu menggunakan indera sentuhan dan rasa. 

Annie Sullivan meminta izin untuk bersama Hellen saja tanpa keluarga lainnya termasuk ibu yang begitu memanjakannya. Annie Sullivan juga meminta dipisahkan dari rumah keluarga Hellen untuk tinggal di rumah kebun. Pada mulanya  keluarga Hellen keberatan dan menolak permintaan Annie Sullivan yang dianggap remeh itu. Namun, akhirnya ibunya memberikan keizinan pada Annie Sullivan untuk bersama mengasuh dan mengajar Hellen dalam masa dua minggu sahaja.

Dalam masa dua minggu itulah Annie Sullivan benar-benar berusaha untuk mengembalikan Hellen seperti anak biasa yang boleh mengetahui banyak perkara yang ia sendiri masih sukar untuk mengetahui maksud sebenarnya setiap perkataan yang dia pelajari.
Annie Sullivan mengajarkan Hellen mengeja banyak perkataan. Mulai dari patung(doll) kuih(cake), daun (leaf), air (water), bunga(flower) dan sebagainya. Hellen yang dipisahkan dengan keluarganya untuk sementara waktu ini berbeza sikap seperti sebelumnya, ketika berada di rumahnya dan bersama keluarga besarnya. 
Hellen sebenarnya adalah anak yang cerdik tetapi ibunya terlalu memanjakannya menyebabkan kelakuannya menjadi sangat agresif,nakal dan pemarah. 
Sulliven telah mengajarnya dengan setiap perbuatan dan perlakuan, dia ajar melalui isyarat tangan secara berulang,dia juga boleh makan menggunakan piring dan sudu dengan baik serta boleh  menyulam.
Sayangnya masa yang diberikan oleh keluarga Hellen tidak boleh dipanjangkan lagi.  Hellen perlu kembali ke rumahnya. Annie Sullivan merasa cemas dan risau kerana dia belum puas untuk mengajar Hellen mengeja dengan lebih banyak perkataan dan mengetahui maknanya. 
Ketika kembali ke rumah, Hellen juga kembali berkelakuan seperti sebelum dipisahkan dari keluarganya. Ia makan dengan mengambil makanan dari piring-piring keluarganya dan membuat Annie Sullivan marah. Annie Sullivan meminta waktu untuk bersama Hellen lagi namun ditolak oleh Ayah Hellen. Annie Sullivan kembali meyakinkan Ayah Hellen kerana ia tak ingin Hellen tersesat dan cadangannya dipersetujui oleh saudara Hellen, James.

Cake adalah perkataan pertama yang dipelajari oleh Helen kerana semasa dia mengeja menggunakan isyarat tangan dia akan disuapkan dengan kuih(cake).

W-A-T-E-R, adalah perkataan  yang paling disukai oleh Helen kerana dia sendiri akan mengepam dan meyentuh air ditangannya dan dapat mengingati persamaan apa yang pernah disentuh tentang air(water) sebelum ini. Kejayaan ini menyebabkan Annie Sullivan tidak berhenti mengajar dan ingin menjadi guru Hellen hingga akhir hayatnya. 

Buat guru pendidikan khas agak-agak apakah cara yang digunakan oleh Annie Sullivan mengajar Helen?

Annie Sullivan membiasakan Hellen untuk berkomunikasi dengan menggunakan abjad tangan (pembiasaan/conditioning).
Hellen meniru apa yang dilakukan Annie Sullivan terhadapnya, Iaitu Annie Sullivan menamparya semula ketika pertama kali Hellen diajari makan menggunakan piring , sudu serta garpu sendiri. (Teori yang dikembangkan oleh Albert Bandura)Proses peniruan.

Teori behaviorisme berjaya digunakan Annie Sullivan dalam mengasuh dan mengajar Hellen. 

Amat bermakna buat ibu bapa yang ada anak seperti ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan