Rabu, 4 Januari 2017

Jadilah Seperti Bola Rugby



 
Renungan...
Ketika suami isteri masih muda dan memiliki anak-anak yg masih kecil,  anak-anak menjadikan kita seperti BOLA BASKET  yang selalu menjadi rebutan kerana ada sesuatu yang mereka ingin dapatkan dari kita.

Tetapi ketika kita menjadi tua, kita akan seperti BOLA TAMPAR yang dibuang ke sana ke mari, dari satu anak ke satu anak yang lain kerana mereka anggap orang tuanya menyusahkan dan membatasi kebebasan mereka untuk beraktiviti.

Dan ketika kita telah menjadi semakin tua, maka anak-anak akan memperlakukan kita seperti BOLA SEPAKyang ditendang ke sana ke mari kerana semakin menyusahkan dan hanya diangggap sebagai beban.

Manakala ketika kita sudah nyanyuk, anak-anak memperlakukan kita seperti bola golf dibuang sejauhnya,mungkin berharap agar bola golf itu segera masuk ke lubang.

Ingatlah, sebagai anak-anak yang masih mempunyai orang tua, satu hari kamu pun akan menjadi tua seperti mereka, jagalah mereka selagi bernyawa sebab apa yang kita telah tabur , itulah yang akan kita tuai dikemudian hari.


Oleh sebab itu jadikanlah orang tuamu seperti BOLA RUGBYmeskipun berlumuran lumpur tetap dipeluk dan didekap dengan erat....
Sayangilah orang tua kita selagi masih ada kesempatan.






 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan